Kevään 2022 ohjelmistosta

Etuliite nyky- on mielenkiintoinen otus. Mietin sitä usein nykysirkusohjelmistoa rakentaessani. Ainakin minulle tätä käsitettä on helpompi avata englannin contemporary sanan kautta, jonka takana lymyää latinan con tempus – yhdessä ajan kanssa. Nyky- merkitsee sekä jotain juuri tässä ajassa tapahtuvaa että jotain uutta, erilaista ja outoa verrattuna aikaisemmin olleeseen. Nykysirkus on siis sirkusta, joka tapahtuu juuri nyt jollain erilaisella tavalla kuin sirkus on aikaisemmin tapahtunut.

Uusi on tuntematonta. Cirkon kevään 2022 ohjelmistossa on peräti kolme maailman ensi-iltaa. Parhaimmillaankin ihminen hapuilee selkä edellä kohti tuntematonta tulevaisuutta suunnistaen suhteessa menneisiin maamerkkeihin. Uuden nykysirkusteoksen luominen voi tuntua yhtä turvalliselta ja ennakoitavalta kuin takaperinvoltilla pimeään huoneeseen hyppääminen. Törmäyksiltä ei voi välttyä. Kevään 2022 ohjelmistossa törmäilevät ja haperoituvat esittävien taiteiden rajat. Jäljelle jää taiteellisen vapauden kauhistuttavassa painottomuuden tilassa leijuvia ihmisiä, jotka erilaisilla ruumiillisilla taidoillaan käsittelevät tärkeäksi kokemiaan aiheita.

Itsestämme, toisistamme ja ympäröivästä luonnosta irtautuminen, tuho ja uusi kasvu ovat kevään kantavia teemoja. Sekä Tanssiteatteri Minimin IRTIKYTKENNÄSSÄ että RISA:n GLG:ssä on läsnä pohjoiselle kulttuurillemme tyypillinen ristiriita toisen ihmisen läheisyyden kaipuun ja lähellä olemisen pelon välillä. IRTIKYTKENNÄSSÄ tämän ristiriidan metaforana toimii itsensä ja ympäristönsä kanssa eri tahtiin laukkaava kaksiosainen sirkushevonen. GLG:n lähtökohtana on sekä ruumiillinen että henkinen irti päästämisen teko. Molemmat teokset näppäilevät myös taiteenlajin kehityksen osalta ajan hermoa: IRTIKYTKENNÄN on ohjannut Suomen ensimmäinen sirkusteosten ohjaajan ammatillisen koulutuksen suorittanut henkilö, Meri-Maija Näykki. GLG:n taiteilijat Riia Kivimäki ja Saku Mäkelä törmäyttävät tanssia ja pariakrobatiaa luodakseen kategorioiden poikki matkaavaa uutta liikekieltä.

Agit-Cirkin & Makeshift Companyn Ghost Town ajaa samanaikaisesti vääjäämätöntä tuhoa karkuun ja kohti rämisten, hytkyen ja ajassa hyppien keskellä ihmisyyden henkistä autiomaata. Focus & Chaliwatén Dimanchessa pidetään kiinni kynsin hampain jo menneestä normaalista elämästä koko maailman tuhoutuessa ympärillä. Molemmat teokset tuovat koettaviksi ihmisen aiheuttaman katastrofin ja ihmisen itsensä katastrofina huvittavan surrealistisella ja vinksahtaneen kauhistuttavalla tavalla. Vaikka Ghost Townin vääjäämätön tuho kauhistuttaakin, niin teoksen kestollinen kolmijakoinen rakenne ja alojensa kotimaisista ja kansainvälisistä huippuammattilaisista koostuva poikkitaiteellinen työryhmä on varsin riemastuttava. Dimanchesta erityislaatuisen tekee sekä teoksen äärimmäisen taidokas ja lämminhenkinen tapa käsitellä ekoktastrofia että sen Cirkon ohjelmistoon päätymisen matka. Näin teoksen viimeisellä ohjelmistonetsimismatkallani kevättalvella 2019. Rajat sulkeutuivat, metsät paloivat, ja minä istuin nauraen ja itkien teatterissa Adelaidessa, Australiassa, todistamassa yhden aikakauden loppua.

Tuhon tuhkasta nousee viimein kevään kynnyksellä uusi elämä, kun Blind Gut Company yhteistyössä Cirkon kanssa vie kevään aikana kaupungin leikkipuistoihin ja kulttuuritaloihin vauvoille ja heidän vanhemmilleen luomansa lempeän ja aisteja herättelevän teoksen. Cirko on mukana Kulttuurin kummilapset -hankkeessa. Olemme yksi vuonna 2022 syntyneiden lasten kummiorganisaatioista aina siihen asti, kunnes he menevät kouluun. Monia ihmeellisiä yhteisiä hetkiä on siis luvassa lasten ja heidän vanhempiensa kanssa.

Vuoden 2022 ohjelmistossa alkavat kypsyä Cirkon kahden erilaisen toimintamallin hedelmät: taiteellisen kehityksen keskus ja tuotantotalo. Taiteellisen kehityksen keskuksena toimiminen tarkoittaa enimmäkseen yleisön tutkan alla lentämistä. Kevään ohjelmistossa kaikki teokset kansainvälistä vierailua, Dimanchea, lukuun ottamatta ovat tavalla tai toisella yhteydessä Cirkon taiteellisen kehityksen työhön ja niitä on myös työstetty Cirkolla. IRTIKYTKENNÄN ohjaaja Näykki ja Blind Gut Companyn perustajajäsen Tuomas Vuorinen osallistuivat Taiteellisen Ajattelun Akatemiaan, Cirkon ja Taideyliopiston Avoimen kampuksen Koneen säätiön rahoituksella vuosina 2018–2020 toteuttamaan poikkitaiteelliseen opintokokonaisuuteen. Taiteen Ajattelun Akatemiaan toista vuosikurssia vedämme parhaillaan Cirkon ja Taideyliopiston omilla harteilla. GLG:n ja Ghost Townin parissa minulla on taas ollut ilo ja kunnia tehdä dramaturgista työtä.

Tuotantotalona toimiminen ja teoksen tuotannollisen vastuun kantaminen on Cirkolle varsin uusi asia. Cirkon ensimmäinen yhteistuotanto oli syksyllä 2021 ensi-iltansa saanut Kadonnut yhdessä Agit-Cirkin kanssa. Tänä vuonna yhteistuotamme peräti kaksi pienimuotoista teosta: GLG:n yhdessä RISA:n ja Helsingin kaupunginteatterin kanssa sekä ensimmäisen Kulttuurin kummilapsien teoksen Blind Gut Companyn kanssa. Tuotantotalon toimintamallissa on vielä paljon kehitettävää. Käsi kädessä taiteilijoiden kanssa hypimme takaperinvoltteja pimeisiin huoneisiin yhä uudestaan ja uudestaan.

Nykyhetkeen palatakseni tarkasti ottaen mikään, mikä on jo tapahtunut, ei ole enää tämänhetkistä. Teosten luominen ja niiden päätyminen Cirkon ohjelmistoon vie usein vuosia. Ovatko kaikki ohjelmiston teokset lukuun ottamatta maailman ensi-iltojen ensimmäisiä esityksiä auttamattomasti vanhoja? Eivät ole, sillä esittävien taiteiden teokset eivät ole staattisia esineitä vaan eläviä tapahtumia, jotka tapahtuvat ja koetaan juuri tällä hetkellä. Tervetuloa kokemaan ja kohtaamaan omat ja kanssaihmisesi tunteet ja tuntemukset sykähdyttävän ja ihmeellisen nykysirkuksen kautta!

Jarkko Lehmus, dramaturgi-tuottaja