Liike ja tilallisuus kutoutuivat nuorten sävellyksiin Kuule, minä sävellän! 10-vuotisjuhlavuotena

Kuule, minä sävellän! on Helsingin kaupunginorkesterin, Musiikkitalon, Radion sinfoniaorkesterin, Taideyliopiston Sibelius-Akatemian, Suomen kansallisoopperan ja -baletin sekä New Yorkin filharmonisen orkesterin vuonna 2010 käynnistynyt yhteistyöprojekti, jossa jo yli 200 lasta ja nuorta on päässyt säveltämään eri soittimille ja lauluäänelle ammattisäveltäjien, eri alojen taiteilijoiden, Taideyliopiston Sibelius-Akatemian opiskelijoiden ja musiikkikasvatuksen lehtorin opastuksessa. Keskeisenä filosofiana on toteuttaa lasten ja nuorten visio sellaisenaan. Cirko – Uuden sirkuksen keskus osallistui ensimmäistä kertaa 10 vuoden taivaltaan juhlistaneeseen projektiin.

Pääkaupunkiseudun yläaste- ja lukioikäiset nuoret työskentelivät syksyn 2019 ajan yhdessä koreografin ja dramaturgin, ammattisäveltäjien ja -muusikoiden sekä musiikkikasvatuksen opiskelijoiden kanssa. Hankkeen aikana syntyneisiin tuoreisiin sävellyksiin antoivat inspiraatiota liikkeelliset ja tilalliset ryhmäharjoitteet sekä elokuussa 2020 Helsingissä järjestettävän kansainvälisen International Society for Music Education -järjestön (ISME) 34. maailmankonferenssin teemat yhdenvertaisuus ja monimuotoisuus. Työskentely oli osa vuonna 2020 kymmenettä toimintavuottaan juhlistavaa Kuule, minä sävellän! -koulutushanketta.

Lopputuloksena syntyi yhdenvertaisuutta ja monimuotoisuutta käsittelevä näyttämöteos, joka nähtiin ja kuultiin 30. tammikuuta Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Sibafest-festivaalilla Musiikkitalon Sonore-salissa. Lavalla nähtiin herkkä ja aito, nuorten näköinen ja tuntuinen teos. Teemat kuuluivat muun muassa teosten teksteissä, tunnelmissa ja liikkujien vuoropuhelussa. Kokonaisteoksen rakenne syntyi nuorten luovasta yhteistyöstä. Cirkon toiminnanjohtaja Riku Lievosen mukaan katsomossa oli vaikea välttyä kyyneleiltä.

Cirko – Uuden sirkuksen keskus oli ensimmäistä kertaa mukana yhteistyössä. “Cirkolle mukanaolo merkitsee asemoitumista Oopperan, HKO:n ja RSO:n kaltaisten titaanien rinnalle” Cirkon tuottaja ja näyttämöteoksen dramaturgi Jarkko Lehmus sanoo. “Sirkustaide tuo mukanaan uudenlaisen liikkeellisen elementin ja toisenlainen näkökulman säveltämiseen. Cirkon mukana olo tarjoaa uusia tapoja tilan, etenkin vertikaalin tilan, käyttöön suhteessa muihin mukana oleviin organisaatioihin”, Lehmus jatkaa.

”Sirkustaide tuo mukanaan uudenlaisen liikkeellisen elementin ja toisenlainen näkökulman säveltämiseen.”

Ilma-akrobatiaa esitykseen toi mukanaan tuusulalainen Siiri Toivanen. “Kuule, minä sävellän! on ollut monipuolisin ja mielenkiintoisin projekti, jossa olen ikinä ollut mukana,” Toivanen toteaa. Koreografiasta ja tanssista vastasi puolestaan Nea Jylhäkangas. “Tasa-arvo ja itsensä sekä toisten kuuleminen ovat tärkeimpiä arvoja minulle. On ollut ihana huomata, että projektin rakennuspilarit ovat olleet juuri nämä arvot. Olen päässyt tanssimaan näiden upeiden arvojen voimalla, mikä on ollut voimaannuttavaa,” Jylhäkangas summaa.

Liike vaikutti olennaisesti sävellystyöhön ja sävellys vastaavasti liikkeeseen. “Kompositionaalisten työkalujen soveltaminen muihin taiteenaloihin on mielenkiintoista. Samoista lähtökohdista voidaan säveltää niin musiikkia kuin liikettä,” Jarkko Lehmus huomauttaa.

Kuule, minä sävellän! -hankkeen taustalla on New Yorkin filharmonikkojen entisen muusikon ja säveltäjän Jon Deakin ideoima Credit Suisse Very Young Composers -koulutusohjelma, jota on toteutettu menestyksekkäästi New Yorkissa vuodesta 1995. Alusta asti keskeisenä filosofiana on ollut, että lapset kirjoittavat jokaisen nuotin itse ja tekevät lopulliset sävellykselliset päätökset itsenäisesti. Ohjaavat opettajat eivät editoi tai järjestele vaan auttavat lapsia ainoastaan sävellysteknisissä seikoissa heidän visionsa toteuttamiseksi.