HAASTATTELUSSA: Kalle Lehto

Toukokuun ensimmäiset viikot Cirkon Solmu-salissa ravaavat keppihevoset tirehtööri Kalle Lehdon ohjastaessa. Kantaesityksensä 3. toukokuuta saava Race Horse Companyn Chevalier on Lehdon koko perheen esitysten trilogian kolmas osa. Kepparisirkuksen tirehtööri syventyi toviksi kertomaan teoksensa taustoista kuukautta ennen ensi-iltaa.

Miten keppihevonen valikoitui lastensirkusteostesi instrumentiksi?

Aloitellessani Circles-esityksen luomista 2011 ideani oli tehdä lapsille suunnattu esitys eläinsirkuksesta ilman oikeita eläimiä. Helpottaakseni samaistumista halusin käyttää lapsille tuttuja välineitä, leluja. Sitä kautta keppihevonen valikoitui nopeasti välineeksi. Työstäessäni trilogian aiempia esityksiä huomasin, että kepparilla voi tehdä paljon enemmän kuin mitä aiempiin osiin oli tilaa sisällyttää, joten kolmas osa pyhittäytyi yksinomaan keppareille ja sitä kautta perinteiselle hevossirkukselle.

Esityksen numerot kumpuavat perinteisestä hevossirkuksesta. Millaista taustatyötä teit sopivien esitysnumeroiden löytämiseksi ja työstämiseksi?

Olen lukenut joitain kirjoja ja etsinyt tietoa internetistä siitä, millaisia numeroita perinteisissä sirkuksissa on ollut ja miksi. Seuraavaksi kokeilin, mitä kaikkia sirkustaitoja keppihevosilla on mahdollista käyttää ja miten keppareita tarvitsee muunnella tekemisen helpottamiseksi. Sen jälkeen katsoin paljon videoita perinteisistä hevossirkusten esityksistä ja niistä inspiroituneena aloin luomaan numeroita.

Millaisen ulottuvuuden lyhytelokuvat luovat teokseesi?

Ne symboloivat historiallisia faktoja sirkuksen vanhoilta ajoilta, luovat lisää tarinaa hahmolle, kuljettavat esitystä eteenpäin ja antavat aikaa levätä fyysisesti raskaampien numeroiden jälkeen.

Miksi teet nykysirkusteoksia juuri lapsille?

Pidän lasten rehellisyydestä katsojina. Heistä näkee ja kuulee usein jo esityksen aikana, mikä toimii ja mikä ei. Mielestäni jotkin lapsille suunnatut esitykset tai niiden tyyli hieman aliarvioivat lapsikatsojia. Halusin itse tehdä esityksiä muuttaakseni tämän. Olen monesti huomannut myös, että lapsille suunnattua esittävää taidetta ei pidetä yhtäläisessä arvossa kuin aikuisille suunnattuja esityksiä. Lapsille suunnattujen esitysten taso jää usein hieman heikommaksi huonompien liksojen ja sitä kautta vähemmän ajan käytön vuoksi. Kuitenkin nykysirkuksen katsojakunnan laajeneminen tapahtuu luonnollisesti laadukkaiden lasten esitysten kautta, joihin vanhemmat mielellään tuovat lapsensa ja viihtyvät itse samalla.

Miten jatkuu yhden miehen sirkuksen tirehtöörin matka, kun trilogia on saatettu päätökseen?

Lapsille suunnattujen esitysten tekemistä jatkan varmasti ja luultavasti jotkin trilogiassa nähdyt hahmot saavat omia spin-offejaan – jossei omina esityksinään, niin mahdollisesti osana muita esityksiä. Tirehtööri itse jatkaa sirkuksen tekemistä keppihevosilla, ja aika näyttää mitä kaikkea se tuo tullessaan.

Race Horse Company – Chevalier, 3.–19.5. Cirkossa.

Esitysten tarkemmat tiedot ja aikataulut näet täältä.