TIEDOTE: Race Horse Companyn Chevalier uudistaa hevossirkuksen keppihevosille
Chevalierissa nykysirkus kohtaa perinteisen hevossirkuksen. Keppihevosten ratsailla laukkaavan Kalle Lehdon sooloteoksen ideat on poimittu perinteisen hevossirkuksen esityksistä. Nykysirkuksen, elävän musiikin ja videotaiteen keinoin lapsille ja perheille suunnattu esitys vie katsojansa retkelle sirkuksen uljaiden ratsujen maailmaan. Chevalier saa ensi-iltansa Cirko – Uuden sirkuksen keskuksessa 3. toukokuuta.
Esityksen ohjauksesta, käsikirjoituksesta ja tirehtöörinä esiintymisestä vastaa Race Horse Companyn taiteellinen johtaja ja sirkustaiteilija Kalle Lehto, joka on myös yksi ryhmän perustajajäsenistä. Lavalla nähdään laaja kavalkadi sirkuslajeja akrobatiasta klovneriaan keppihevosilla ja Lehdon omintakeisella break-tanssijan liikekielellä sekä humoristisella tyylillä höystettynä.
Chevalierin numerot kumpuavat perinteisestä hevossirkuksesta. Lehto taustoitti teostaan etsimällä tietoa perinteisestä hevossirkuksesta niin kirjoista kuin netistä.
“Kokeilin, mitä kaikkia sirkustaitoja keppihevosilla on mahdollista käyttää ja miten keppareita tarvitsee muunnella tekemisen helpottamiseksi. Katsoin paljon videoita perinteisistä hevossirkusten esityksistä, ja niistä inspiroituneena aloin luomaan numeroita.”
Tirehtöörin arjen askareisiin ja elämään lavan ulkopuolella päästään kurkistamaan lyhytelokuvien suomien välähdysten kautta. Ensimmäisiä eläviä kuvia esitettiin nimenomaan sirkuksissa. Lyhytelokuvien musiikin ja tehosteäänet Lehto soittaa lavalla kuin liikkuvan kuvan alkuaikoina. Musiikin on säveltänyt Sami Tammela. Kappaleet yhdistelevät perinteisen sirkuksen musiikkimaailmaa elektronisen musiikin elementteihin.
Chevalier on Kalle Lehdon koko perheelle suunnattujen esitysten trilogian kolmas osa. Ensimmäinen osa, Circles – kommellusten kabaree sai ensi-iltansa 2012 Helsingin juhlaviikoilla Cirkossa. Tämän esityksen myötä Kalle Lehto valittiin juhlaviikkojen vuoden debytantiksi. Toinen osa Around – Ympäri Ämpäri sai ensi-iltansa 2016 Hippalot-festivaaleilla, jonka jälkeen se on kiertänyt Suomen lisäksi Englannissa, Hollannissa, Saksassa ja Tanskassa.
“Pidän lasten rehellisyydestä katsojina. Heistä näkee ja kuulee usein jo esityksen aikana, mikä toimii ja mikä ei. Olen monesti huomannut, että lapsille suunnattua esittävää taidetta ei pidetä yhtäläisessä arvossa kuin aikuisille suunnattuja esityksiä. Lapsille suunnattujen esitysten taso jää usein hieman heikommaksi huonompien liksojen ja sitä kautta vähemmän ajan käytön vuoksi. Kuitenkin nykysirkuksen katsojakunnan laajeneminen tapahtuu luonnollisesti laadukkaiden lasten esitysten kautta, joihin vanhemmat mielellään tuovat lapsensa ja viihtyvät itse samalla”, Lehto toteaa.