Cirkossa tapahtuu. Ympäri vuoden. Katso itse.

lokakuu 2018
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Yhteistyöfestivaali

Baltic Circle -teatterifestivaali 13.–18.11.2018

Kansainvälinen teatterifestivaali Baltic Circle järjestetään Helsingissä jälleen 13.–18.11.2018. Festivaalin ohjelmistossa nähdään kotimaisia ensi-iltoja näyttämötaiteen uudistajilta, kansainvälisiä vierailuesityksiä ja osatuotantoja Australiasta, Kanadasta ja Venäjältä, runoutta ja puhuttua sanaa sekä esityksellisiä klubi-iltoja. 

Baltic Circlen ja Cirko – Uuden sirkuksen keskuksen vuonna 2016 alkanut yhteistyö jatkuu tänä vuonna festivaaliklubin muodossa. Cirkon Maneesissa sijaitseva festivaalikeskus muuttuu iltaisin klubiksi, jossa vierailevat immersiivisistä esityksistään tunnettu Recover Laboratory sekä monimuotoista ja inklusiivista klubikulttuuria kehittävä MYÖS-kollektiivi. Tiistain Avajaisiin johdattelee Maija Hirvasen luotsaama Carnaval-projekti.

“Tänä vuonna festivaalilla vaalitaan herkkyyden elintärkeää voimaa: teoksissa näkyy ihmisten, yhteiskunnan ja ekosysteemin haavoittuvuus, jonka paljastuminen kutsuu empatiaan ja huolenpitoon. Teosten ytimessä on ruumis ja ruumiin politiikka; erilaiset menneet, nykyiset ja tulevat ruumiit haluineen, kamppailuineen ja ulottuvuuksineen”, kertoo Satu Herrala, Baltic Circle -festivaalin taiteellinen johtaja.

Festivaalilla kantaesityksensä saavan Thresholds-esityksen lähtökohtana ovat arkiymmärryksen ylittävät kumman kokemukset. Sinna VirtasenAnni Kleinin ja Heidi Soidinsalon koollekutsuma, pohjoismaisista esitystaiteilijoista koostuva työryhmä houkuttelee yleisön tarkastelemaan arkiympäristöään toisin ja hellimään kummaa. Teoksen lähdemateriaalina toimivat kirjeet, jotka ovat peräisin professori Marja-Liisa Honkasalon johtamasta monitieteisestä Mieli ja toinen-tutkimushankkeesta.  

Baltic Circlen toinen kotimainen kantaesitys ammentaa niin ikään arjesta. Dramaturgi ja ohjaaja Katariina Nummisen teos Asu (Näyttämöloru) tutkii riisumista ja pukemista elämän ja esityksen perustoimintoina. Kehon ja vaatteen suhteeseen kietoutuvat niin intiimiys, hoiva, erotiikka kuin esityskin. 

Pietarilaisen teatteriohjaaja Semjon Aleksandovskin ja moskovalaisen kuvataiteilija Ksenja Peretruhinan dokumenttiteatteriteos Kuolema työssä yhdistää kaksi rituaalia: hautajaiset ja teatteriesityksen. Festivaalilla ensi-iltansa saava teos lähestyy kuolemaa siihen liittyvien käytäntöjen ja rutiinien kautta. Se tuo näyttämölle kuoleman kanssa työskenteleviä ammattilaisia, kuten haudankaivajan, papin, kanttorin ja hautaustoimistotyöntekijän. 

Tänä vuonna Baltic Circle tekee ensimmäistä kertaa yhteistyötä Espoon Kaupunginteatterin kanssa. Kanadalais-saksalaisen Mammalian Diving Reflex -kollektiivin All The Sex I’ve Ever Had-teoksessa esiintyy paikallisia senioreita, jotka jakavat tarinoita olleista, menneistä ja nykyisistä rakkauksistaan, seksuaalisuudestaan ja sen kehityksestä sekä romanttisista suhteistaan ja niihin liittyvistä haasteista ja mielihyvästä. 

Festivaalilla tehdään vastarintaa unelmoiden sekä kirjoittaen. Sonya Lindforsin ja Maryan Abdulkarimin We Should All Be Dreaming toimii strategisena pehmeän vastarinnan jalustana raivaten tilaa yhteisölliselle kanssaolemiselle. Se kutsuu osallistujat illallispöydän ääreen kuvittelemaan yhdessä radikaaleja utooppisia tulevaisuuksia. Teemoja avataan myös WSABD- keskustelutilaisuudessa festivaalin päätöspäivänä.

Runoilija Athena Farrokhzad käsittelee töissään kieltä, halua ja kulttuuriperintöä vallankumouksen, sodan, muuttoliikkeiden ja rasismin konteksteissa. Hänen tekstejään kuullaan kulttuurilehti Konturin kanssa järjestettävässä reading-tilaisuudessa, joka jatkuu runoudelle ja puhutulle sanalle omistetun klubi-illan merkeissä. Tukholmassa asuva Farrokhzad saapuu Helsinkiin teatteriryhmä Blaue Fraun kutsumana, ja ohjaa lisäksi työpajan, jossa tutkitaan kirjoittamisen mahdollisuuksia muuttaa yksilöitä ja yhteisöjä.  

Baltic Circle tuo Suomeen myös Sydneyssä asuvan ja työskentelevän tanssija-koreografi Angela Gohin, jonka sooloteoksissa Desert Body Creep ja Uncanny Valley Girl operoivat apokalyptiset oliot ja teknofeministiset hybridikehot. Molemmat teokset saavat Euroopan kantaesityksensä Helsingissä.

Baltic Circle on kansainvälinen teatterifestivaali, joka luo intensiteettejä kaupunkiin, ottaa kantaa ajankohtaisiin kysymyksiin ja haastaa vuoropuheluun. Festivaali tarjoaa taiteilijoille tilan kuvitella ja kokeilla mitä teatteri ja esitystaide voisivat olla, ja yleisölle mahdollisuuden kohdata esittävän taiteen uusimpia suuntauksia. Vuonna 2000 perustetun Baltic Circlen pääjärjestäjä on Q-teatteri ry.